Is haverdrank of ‘havermelk’ echt zo duurzaam en gezond?

De nieuwe held onder de zuivelvervangers heet haverdrank (of havermelk). Maar levert dit voedingsmiddel net zoveel voedingswaarde als melk? En is het ook echt gezonder en duurzamer? Alle antwoorden op een rij.

haverdrank havermelk gezond

Wat is haverdrank?

Haverdrank wordt gemaakt door haver een tijdje in water te weken, daarna wordt het gemixt en gefilterd. Wat overblijft is een witte vloeistof, die van nature niet heel voedzaam is. In vergelijking met halfvolle melk zitten er iets meer suikers in en ontbreken de essentiële aminozuren (de proteïne) en vitamine A, B2 en B12.

Is haverdrank duurzamer dan melk?

Veel mensen denken dat plantaardige producten altijd duurzamer zijn dan dierlijke producten. Maar dat ligt wat genuanceerder, zoals bijvoorbeeld ook blijkt uit het prestigieuze EAT-Lancet onderzoek. Voor een gezond voedingspatroon heb je een hele rits aan verschillende soorten voeding nodig. De dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel leveren vooral vitamine B12 en de essentiële aminozuren die je lichaam nodig heeft als bouwstof.

Als je kijkt naar de voedingswaarde is melk net zo duurzaam als plantaardige vervangers

Deze stoffen zitten soms ook in plantaardige producten, maar om dezelfde voedingswaarde daar uit te halen, moet je flink dooreten. Als je die rekensom maakt: dus de voedingswaarde x hoeveelheid x impact op het milieu, dan is de impact van melk ongeveer gelijk aan die van de plantaardige vervangers.

Waarom haverdrank en niet ‘havermelk’?

Dat is ook de reden dat we het hebben over sojadrink, amandeldrink en haverdrank en niet over sojamelk, amandelmelk en havermelk. Alleen echte ‘melk’ (afkomstig van dieren) mag namelijk als melk mag worden verkocht. Al die melkalternatieven zijn weliswaar wit en lijken op het oog op melk, wat betreft voedingswaarde zijn ze eigenlijk niet te vergelijken.

Alleen koemelk beschermt tegen darmkanker en diabetes type 2 en staat daarom in de schijf van vijf

De unieke samenstelling van melk zorgt ervoor dat het licht beschermend werkt tegen darmkanker en diabetes type 2. Dat concludeerde de Gezondheidsraad in 2015. En dat is de reden dat koemelk is opgenomen in de schijf van vijf van het Voedingscentrum.

Haverdrank dus geen echt alternatief

Een echt alternatief voor melk in een gezond voedingspatroon is haverdrank dus niet. Maar dit drankje heeft zeker ook gezondheidsvoordelen. Het is, net als havermout, een bron van beta-glucanen. Dit stofje is gunstig voor het cholesterolgehalte in het bloed en het vermindert de stijging van het bloedglucosegehalte na het eten. Voor dit effect moet je per dag 3 gram van deze stof binnenkrijgen. Zo heb je 86 gram volkoren haver nodig voor die hoeveelheid. In 1 glas haverdrank zit ongeveer 1 gram beta-glucanen.

Is haverdrank een gezonde keus?

Haverdrank is een prima voedingsmiddel. Zeker omdat er beta-glucanen in zitten. Die vind je trouwens ook in gerst en havermout. Het is wat betreft voedingswaarde geen goed alternatief voor melk. Daarvoor zitten er niet genoeg essentiële aminozuren in. 


Comments

  1. Hallo
    In dit artikel wordt beweerd dat koemelk beschermend werkt tegen darmkanker en diabetes type 2. Met welk wetenschappelijk onderzoek is dit onderbouwd? Er zijn juist grote onderzoeken die beweren dat zuivel en alle dierlijke producten juist absoluut niet goed zijn voor gezondheid en de kans op kanker, diabetes en hart en vaatziekten juist vergroten. Dr Campbell en dr Esselsteyn zijn hierom bekend. Ik ben benieuwd waarmee jullie deze bewering kunnen onderbouwen. Het is nogal een verwarrende wereld voor de consument die bewust wil eten.
    Groet, Moniek

    1. Post
      Author

      Hoi Moniek, het is inderdaad heel verwarrend voor consumenten om nog chocola te maken van al die verschillende onderzoeken die door voor- en tegenstanders worden aangehaald. In 2015 heeft de Gezondheidsraad, het belangrijkste adviesorgaan voor de volksgezondheid in Nederland, al die onderzoeken naast elkaar gelegd om te zien wat voor conclusies we kunnen trekken over de gezondheidsvoordelen en nadelen van zuivelproducten. Daaruit bleek dat als je melkproducten gebruikt de kans op darmkanker en diabetes type 2 iets kleiner wordt. Je kunt in dit document lezen hoe ze tot die conclusie zijn gekomen: https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/a1532_zuivel_0.pdf

    1. Post
      Author

      Klopt! Sojadrink komt wat betreft voedingswaarde enigszins in de buurt van koemelk. Maar het helpt dus niet om bijvoorbeeld het risico op darmkanker te verkleinen. Daarvoor moet je toch nog echt aan de zuivel.

  2. Hallo, verschillende studies toonden aan dat darmkanker meer voorkomt bij mensen die vaker rood vlees eten (cf. Stichting tegen kanker). Door geen dierlijke producten te gebruiken verlaag ik dus mijn risico. Daar kan die mogelijke “lichte bescherming” niet tegenop. Pluspunt is dat ik ook nog eens de schadelijke cholesterol vermijd. En zeg nu zelf: als volwassen mens de borstvoeding drinken van een andere soort klinkt toch echt gestoord?

  3. Melkproducten zijn het beste wat de natuur te bieden heeft.ik drink mijn hele leven ca.1 liter
    Melk per dag en voel me fantastisch.Dit komt omdat melk een volledig voedingsmiddel is en essentiële aminozuren bevat die ons lichaam nodig heeft in makkelijk opneembare vorm.Als biggen een klein beetje melk door hun voer krijgen gaan ze glimmen als spiegels op hun rug en zijn ze veel aktiever als biggen die dit niet krijgen.het enige wat melk niet heeft is ijzer.soja en haver dranken zijn armoe troef vergeleken met melk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *