Op bezoek bij De Melksalon

Video source missing

Melk is zo’n vanzelfsprekend alledaags product dat we er vaak minder voor betalen dan voor een flesje water. En dat vindt Sietske Klooster, ontwerpster en initiatiefnemer van De Melksalon, een ‘maffe ontwikkeling’. Tijd dus om met nieuwe ogen naar het natuurproduct melk te kijken.

De Melksalon

En daar is “De Melksalon” voor. In de maand april 2015 opende Klooster de pop up-winkel in Amsterdam. “Het is een plek waar iedereen die iets te maken heeft met zuivel bij elkaar kan komen om te praten over de toekomst van melk.”

Melk is belangrijk

En dat is nodig ook, vindt Sietske. “Melk is een fascinerend product, dat niet alleen belangrijk is geweest voor ons voedingspatroon, maar ook voor de manier waarop we ons Nederlandse landschap hebben ingericht.”

‘Waarde verloren’

Alles is nu echter aan het veranderen. “Melk heeft zijn waarde verloren. Mensen betalen er minder voor dan een flesje water en dat is een maffe ontwikkeling.”

Nieuwe ogen

Tijd dus om met nieuwe ogen naar melk te kijken. “Een manier is om melk van verschillende boeren met elkaar te vergelijken. Zo proef je dat er altijd verschillen zijn tussen bijvoorbeeld melk van een koe in De Beemster in de polders van Noord-Holland en melk van koeien uit Drenthe.”

Bewust maken

Op die manier hoopt Sietske mensen ervan bewust te maken dat er veel meer bij de productie van melk komt kijken dan ze denken.

 

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *