Korte keten: initiatieven in de melkveehouderij

Steeds meer boeren verkopen hun melk en andere zuivelproducten via een zogenoemde ‘korte keten’. Dit betekent dat er bijna geen tussenstappen zitten tussen de productie en de verkoop van de zuivel.

Korte keten

Wat is een korte keten?

De korte keten is een variant op de productieketen: de reis die een product aflegt om bij de gebruiker te kunnen komen. Elke tussenbestemming van de reis is een schakel in die keten. Denk bij melk bijvoorbeeld aan de leverancier van het veevoer, de boer, de melktransporteur, de melkverwerker, de verpakker, het transport naar het verkooppunt en het verkooppunt zelf. Een lange keten.

Steeds meer korte keten-initiatieven

Met een lange keten met veel tussenstappen is het soms lastig voor een boer om voldoende geld te verdienen. Daarom kiezen steeds meer boeren voor korte keten-initiatieven.

Er is steeds meer aandacht voor lokaal geproduceerd voedsel

Coronacrisis zorgt voor een boost

Vooral in de eerste weken van de coronacrisis in 2020, toen boeren hun producten niet meer kwijt konden aan restaurants en cafés, schoten de korte ketens als paddenstoelen uit de grond. Toch is de aandacht voor lokaal geproduceerd voedsel blijvend. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

Voorbeeld 1: Boerschappen

Het Brabantse Boerschappen is een klassiek korte keten-initiatief. Ze bezorgen zuivel, maar ook groenten, fruit, vlees en vis direct vanaf de boer naar de consument. Geen winkels, minder vervuiling en minder partijen die een deel van de winst behoeven. Het bedrijf werkt met boeren uit de regio, en bezorgt bijna in heel Nederland. Zo hoeven er geen verre reizen gemaakt te worden, en blijft er meer over voor de boer.

Voorbeeld 2: Boeren van Amstel

Boeren van Amstel werd al in 2017 opgericht. Meer dan 20 boeren uit de buurt van Amsterdam besloten natuurvriendelijke zuivel te maken, die in de hoofdstad op meer dan 150 plekken te verkrijgen is. De zuivel wordt gemaakt in samenwerking met Vogelbescherming Nederland. Dit is terug te zien aan de geldstromen: van elke liter zuivel die Boeren van Amstel verkoopt, gaat er 5 cent naar natuur- en vogelbescherming van Amstelland. Zo zorgen de boeren goed voor zichzelf, en hun omgeving.

Voorbeeld 3: Taskforce Korte Keten

Met een naam als Taskforce Korte Keten mag je in dit rijtje niet ontbreken. De stichting helpt ondernemers die hun eigen keten willen inkrimpen door kennis te delen en ondersteuning te bieden. Hun bekendste werk? Dat is ongetwijfeld Support Your Locals. Met deze campagne werden Nederlanders opgeroepen om lokaal voedsel te kopen, om zo de plaatselijke ondernemers te steunen. Een nobel initiatief, toch?


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *