De zin en onzin van whey en weipoeder

Op zoek naar een sixpack en een indrukwekkende torso? Als je de verhalen in de sportschool mag geloven, kun je dan niet zonder wei-poeder of whey. Dat is een eiwit uit zuivel, maar dan in poedervorm. Maar krijg je wel spierballen van die dure shakes? De zin en onzin van weipoeder.

weipoeder whey

‘Van weipoeder krijg je spieren’

Zo makkelijk is het niet, zegt sportdiëtist Gunilla Boomsma. “Van krachttraining krijg je grotere en sterkere spieren. Weipoeder kan de opbouw, het behoud en het herstel van spiermassa na zo’n training wel bevorderen. Maar dan moet je dus eerst wel die training doen. Doe je dat niet, dan krijg je door die shake alleen maar extra calorieën binnen. Dan zul je wel aankomen, alleen niet in spiermassa…”

‘Een shake is nodig voor goed herstel’

Een shake gemaakt met whey draagt zeker bij aan herstel, maar heel veel andere soorten voeding doen precies hetzelfde. Boomsma: “Na een training heeft je lichaam koolhydraten en eiwitten nodig voor een goed herstel. De eiwitten in die shakes zijn in principe precies hetzelfde als de eiwitten in zuivelproducten. Het voordeel van een shake is dat het makkelijk te maken is en snel op te drinken. Soms is dat een voordeel, bijvoorbeeld als je binnen korte tijd opnieuw een training doet. Maar negen van de tien keer kun je net zo goed een schaaltje kwark, yoghurt of een glas melk drinken. Zo krijg je ook genoeg eiwitten binnen.”

Wat is whey?

Whey (ook wel wei) is een van de belangrijkste eiwitten in melk. Het is een zogenoemd ‘snel’ eiwit, omdat het een korte keten van aminozuren is, die je lichaam snel kan opnemen uit voeding. Het andere belangrijke melkeiwit, caseïne, is een ‘langzaam’ eiwit. Caseïne en wei zijn beide hoogwaardige eiwitten. Dat betekent dat ze allebei alle negen essentiële aminozuren bevatten, die je lichaam nodig heeft.

‘Weipoeder helpt bij afvallen’

Uit onderzoek is gebleken dat eiwitten een iets meer verzadigend gevoel geven dan vetten en koolhydraten, vertelt Boomsma. “Maar dat betekent niet dat weipoeder je helpt bij het afvallen. Daarvoor is het veel belangrijker om naar je totale leefwijze te kijken, inclusief je voeding en beweegpatroon. Voor goed advies daarover kun je het beste naar een (sport)diëtist.”

‘weipoeder is gezond’

“Dat hangt helemaal af van het type wei-poeder en hoe je het gebruikt”, zegt Boomsma. “Let goed op wat er allemaal in dat poeder zit. Soms zitten er allerlei smaak-, kleur- en zoetstoffen in. Daar hoeft niets mis mee te zijn, maar het is altijd beter om je voeding zo onbewerkt mogelijk tot je te nemen. Een verse tomaat is bijvoorbeeld ook altijd beter dan een zakje met gedroogd tomatenpoeder, waarmee je saus kunt maken.”

sportdietist

Wie is Gunilla Boomsma? 

Gunilla Boomsma is voormalig topsporter (Nederlands Team Langlaufen). Na haar topsportcarrière rondde ze de studie Voeding en Diëtiek af en specialiseerde zich daarna in Sportdiëtiek.

Ze heeft haar eigen praktijk in Haarlem, waar ze (top-)sporters begeleidt. Ze is zelf actief als hardloper.


Comments

  1. Ik train al 25jaar,als jij gewoon eet dus gewoon goed ontbijt (bordje brinta met melk ,en smiddags 2broodjes pindakaas of vleeswaren en s,avond gewoon lekker warm eten met aardappelen (4)en lekker stukje vlees ,wordt je niet dik en groei je ook gewoon als ieder ander ,daar heb je geen amino,s of shakes voor nodig.
    Teveel eiwit remt juist je groei en het slaat niet op ,je wordt vet.
    Let wel op je suikers
    ik train al 25jaar mijn arm was 28cm en is nu 47cm zonder steroiden puur op wilskracht en train niet meer dan 4xin de week max als natureller.

  2. Dank je voor de reactie eraf te halen ,,zegt genoeg over jou.
    Mensen gewoon eten zoals een gezond iemand ,let op de suikers.that all

  3. Het is al een oud topic, maar ik kwam er op door de uitzending van de keuringsdienst van Waarden: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/22-09-2016/KN_1683276 . Mooie uitzending, maar wel alleen belicht vanuit kritisch oogpunt (wat goed is) maar ze gaan niet echt op de positieve kant in (denk ik, want ik ken het niet en probeer nu van de Pro- en Tegenkanten informatie te vinden). Volgens fanatieke sporters heeft Weipoeder wel degelijk een functie, omdat je er dan niet andere onnodige calorieën bij krijgt. Althans ik kreeg deze reactie van een topsporter: “Je kan na je trainen inderdaad ook iets van kwark, yoghurt etc eten of drinken. Echter krijg je dan relatief veel calorieën binnen wat je met een eiwitshake minder hebt + je hebt meteen de belangrijkste eiwitten (aminozuren) + vitaminen.”

    Hoe kijk jij hier tegenaan? En is 1 glas melk voldoende na een krachttraining? Komt dat overeen met de hoeveelheid Weipoeder die wordt aanbevolen?

  4. Weipoeder is inderdaad overbodig als je erg goed beseft wat je eet. Pasta, aardappelen, rijst, en dan combineren met volle zuivelproducten (zware volle koeboter, volle room, …) en voldoende groenten en fruit. Na de training een stevige havermoutpap met volle melk bv vervangt weipoeder en geeft je evengoed alles wat je nodig hebt. Als je twijfelt over je vermogen om je dieet goed te bewaken, is weipoeder wel een ideale zekerheid. Maar sporten is een levensstijl en je eten goed beheren hoort daar nu eenmaal bij…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *