Welke yoghurt is gezond?

Hollandse magere yoghurt of toch Griekse-, Bulgaarse- of Turkse-? Elke yoghurt is lekker en gezond, maar wel anders. Welke moet je nu kiezen? We zetten de verschillen voor je op een rij.

welke yoghurt is gezond

Wat is yoghurt?

Yoghurt is een zuur melkproduct. Het wordt gemaakt door melkzuurbacteriën toe te voegen aan warme melk. Deze bacteriën zetten de lactose in de melk om in melkzuur. Yoghurt is al stokoud en komt oorspronkelijk uit Azië (de naam ‘yogurt’ komt uit Turkije). Waarschijnlijk is het bij toeval ontstaan door “oude” melk te mengen met verse melk. Zo ontstond een zurige, dikke substantie, die veel langer houdbaar bleek dan melk.

Waarom is yoghurt gezond?

Hoe gezond is yoghurt? Net als andere melkproducten zit yoghurt vol belangrijke bouwstoffen als eiwitten en vitamines en mineralen als vitamine B2 en B12, foliumzuur, calcium, kalium en magnesium. Maar wat yoghurt echt bijzonder maakt, zijn de twee soorten melkzuurbacteriën, die je in elk yoghurt terugvindt: lactobacillus bulgaricus en streptococcus thermophilus.

Yoghurt goed voor darmen

Is yoghurt goed voor je darmen? Jazeker! De twee melkzuurbacteriën in elke yoghurt helpen bij de spijsvertering en bij darmklachten als obstipatie en diarree. Vandaar ook dat artsen mensen die een antibioticakuur achter de rug hebben aanraden yoghurt te eten om de darmflora weer in orde te brengen.

Hart- en vaatziekten

Regelmatig yoghurt eten verkleint bovendien de kans op hart- en vaatziekten bij mensen met een hoge bloeddruk. Minimaal twee keer per week een bakje yoghurt verlaagde, in combinatie met een gezond dieet, verlaagde bij zowel mannen als vrouwen het risico. Dat concludeerden onderzoekers uit Oxford onlangs.

Lactose-intolerant?

Ook mensen die lactose-intolerant zijn, kunnen vaak wel van yoghurt genieten. Yoghurt bevat namelijk amper lactose, maar wel lactase. Dat is het enzym wat je lichaam nodig heeft om lactose af te breken. Yoghurt verteert zichzelf dus als het ware.

Nederlandse yoghurt

In Nederland maken we twee soorten: stand- of roeryoghurt. Standyoghurt rijpt in de verpakking en is dik en niet schenkbaar. Roeryoghurt wordt geroerd tijdens de bereiding, waardoor zich meer slijm vormt, wat de yoghurt vloeibaarder maakt. Beide types zijn even gezond. Nederlandse yoghurt heeft een vetpercentage tussen de 0,5 % (magere yoghurt – 52kcal per 100 ml) en 3 % (volle yoghurt 66 kcal per 100 ml).

Turkse yoghurt

Turkse yoghurt word gemaakt van yoghurt, die in een doek wordt uitgelekt. Het vochtpercentage van deze yoghurt is dus lager en het vetpercentage iets hoger dan normale yoghurt. Vandaar dat deze yoghurt wat dikker en romiger is.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt wordt op dezelfde manier gemaakt als Turkse yoghurt. Het grootste verschil is dat Griekse yoghurt meer vet bevat (ongeveer 10 % vet en 127 kcal per 100ml). Dat hoge vetpercentage maakt Griekse yoghurt ideaal als vervanger van zure room en crème frâiche tijdens het koken. Het schift namelijk niet als je het opwarmt en het bevat minder vet dan room.

Bulgaarse yoghurt

Bulgaarse yoghurt lijkt wel op Griekse en Turkse yoghurt, maar wordt heel anders gemaakt. Namelijk met ingedikte melk en melkpoeder. Het bevat iets minder vet dan Griekse yoghurt: 4,5 % (87 kcal per 100 ml). Deze yoghurt typeert zich door de zachte en romige smaak. Mensen die niet van zure yoghurt houden, lusten vaak wel Bulgaarse yoghurt.

Welke yoghurt is gezond?

Elke soort yoghurt heeft gezondheidsvoordelen. Ze zijn allemaal makkelijker verteerbaar dan veel andere melkproducten en bevatten veel eiwit en relatief weinig calorieën. Wil je afvallen met yoghurt? Kies dan vooral varianten zonder toegevoegde suikers en let goed op het aantal calorieën op de verpakking.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *