Warme melk voor het slapen, helpt dat?

‘Als je niet kunt slapen, drink dan warme melk’. Vroeger zeiden je moeder en oma dat tegen je en in de jaren negentig was dit bijna het meestgegeven doktersadvies. Warme melk voor het slapen: feit of fabel?

warme melk voor het slapen tryptofaan melatonine anijs honing

Geen feit…

Helaas: er is te weinig wetenschappelijk bewijs dat warme melk je helpt bij het slapen. Aanwijzingen en aannames genoeg, maar die maken nog geen feiten. Maar dat betekent zeker niet dat je het niet kan proberen. Een ontspan moment met warme melk voor het slapen gaan heeft namelijk wel andere belangrijke voordelen. 

Warme melk drinken helpt je te ontspannen voor het slapen 

Tryptofaan in melk

Melk, warm of koud, bevat namelijk stoffen die slaapverwekkend kunnen werken. Een daarvan is tryptofaan. Door deze stof gaat het lichaam serotonine aanmaken en dat veroorzaakt kalmte en slaperigheid. Alleen is de hoeveelheid tryptofaan in melk zo laag dat het effect ervan verwaarloosbaar is. Als je al iets wilt merken, zou je minimaal 2 of 3 liter melk moeten drinken. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van je lieve oma’s advies.

Melatonine in melk

We weten ook dat een glaasje warme melk het slaaphormoon melatonine bevat. Die hoeveelheid melatonine in melk zou zelfs hoger uitvallen wanneer koeien in het donker worden gemolken. Maar ook hiervoor ontbreekt nog het een en ander aan overtuigend wetenschappelijk bewijs.

Koffie of een slaapmutsje?

Onderzoek heeft wel verbanden aangetoond tussen bepaalde soorten eten en drinken en de kwaliteit van slapen – of het gebrek eraan. Koffie en alcohol zijn daar bekende voorbeelden van. Zo is het inderdaad beter om ‘s avonds je bakkie pleur te laten staan als je snel de slaap wilt vatten. Ook is bekend dat je sneller inslaapt dankzij een slaapmutsje. Maar door datzelfde borreltje tuk je een stuk lichter en word je minder uitgerust wakker. Dat je van drank beter slaapt, is dus echt een fabel.

Warme melk voor het slapen ontspant

Nee, dan is het toch beter om een alcoholvrije warme drank te nuttigen voor het slapengaan. Warm drinken helpt je namelijk ontspannen. Hierbij maakt het niet uit of je warme thee, warme chocolademelk of warme melk met anijs of warme melk met honing neemt. Of de nieuwste en hipste variant: moon milk. Door een warm drankje verzet je je gedachten. Daar ga je even voor zitten. Alleen daardoor al kan je hoofd rustiger worden en je lichaam warm en loom. Ook niet onbelangrijk als je in slaap wilt vallen.

Combineer melkproducten met koolhydraten om de afgifte en opname van tryptofaan te vergroten

Kalmerende koolhydraten?

Wat ook kan werken, is proteïnerijke voedingsmiddelen zoals (melk)producten combineren met koolhydraten. Die combinatie vergroot de kans dat er meer tryptofaan vrijkomt. Een grote, koolhydraatrijke maaltijd stimuleert de afgifte van insuline en versnelt het zuiveren van aminozuren in het bloed. En dit vergemakkelijkt de toegang van tryptofaan in de hersenen, waar het de hele boel kan kalmeren.

Bananenslaapmiddel

Andere producten waarvan wordt beweerd dat ze een positieve invloed hebben op de slaap staan hieronder. Het zijn geen tips van oma, maar wellicht de moeite van het proberen waard:

  • Amandelen – Bevatten tryptofaan (kalmeert je brein) en magnesium (werkt spierverslappend).
  • Lijnzaad – Bevat omega-3-vetzuren (natuurlijke stemmingsverbeteraars die lichaam en geest voorbereiden op de slaap).
  • Kamillethee met honing – Kamille kalmeert en honing stimuleert het brein om te stoppen met het aanmaken van orexine (de neurostransmitter die ons alert houdt).
  • Bananen – Bevatten tryptofaan, magnesium en de slaaphormonen melatonine en serotonine.
  • Havermout – Bevat melatonine.
  • Kalkoen – Bevat tryptofaan.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *