Waarom bio booming is in Duitsland

Het gras is altijd groener bij de buren. En dat geldt zeker als het gaat om biologische levensmiddelen. In Duitsland is de omzet booming. Vooral melk is populair. Waarom is de witte motor koploper? We zochten het uit voor je.

biologische melk in duitsland

12,6 procent inkopen is biologisch

Duitsers kiezen steeds vaker voor biologische producten. Uit cijfers van het GfK-huishoudpanel blijkt dat 12,6 procent van de levensmiddelinkopen in 2018 uit biologische producten bestond. Met 8,7 procent heeft melk het grootste aandeel. Daarna komen spijsolie en verse groenten met 7,8 en 6,9 procent. Ten slotte volgen kaas (2,8 procent) en vlees (2,1 procent).

Waarom melk? Niet veel duurder

Dat biologische melk zo geliefd is, heeft alles te maken met de prijs. Die valt namelijk mee. Tenminste, als je ‘m met de prijs van biologische groenten en vlees vergelijkt. Die zijn verhoudingsgewijs een stukje duurder, biologische melk is dat niet. Het scheelt maar een paar cent met gewone melk.

Waarom biologische melk duurder is

Dat biologische melk duurder is dan gewone melk heeft een aantal redenen. Allereerst zijn er nog relatief weinig biologische melkveehouders. De vraag naar biologische melk is hoog en het aanbod laag. En dat betekent: een hogere prijs voor het product.

Overstap naar biologisch ingewikkeld

Veel melkveehouders willen de overstap wel maken, maar dat is best ingewikkeld. Je krijgt pas biologische melk als koeien ook biologisch gras en voer eten. En het duurt twee jaar voordat kunstmest en pesticiden uit grasland is verdwenen. Zo lang duurt de overstap dus op zijn minst. Het aanbod aan biologische melk neemt dus maar heel langzaam toe.

Biologisch veevoer duurder

Daarnaast is biologisch voer duurder. Alle koeien staan in de wintermaanden op stal, omdat het gras in de wei dan niet groeit. In die tijd krijgen ze ander voer: een mengsel van gras, maïs, granen, bierborstel en soja. De biologische varianten daarvan zijn een stuk duurder. Dat zie je terug in de prijs van het eindproduct.

Doorbraak biologisch vlees?

Voor eieren en melk kiezen de Duitsers dus steeds vaker voor de biologische varianten. En wij Nederlanders volgen die trend meestal. Dezelfde doorbraak is voor biologisch vlees nog ver weg, denken de kenners. En dat komt omdat biologisch vlees al snel tot vier keer duurder is dan ‘regulier’ vlees.

Omzet van bio-producten vervijfvoudigd

Wat de redenen van de consumenten dan ook mogen zijn: de bio-levensmiddelbranche bij de oosterburen is sinds jaren booming business. Andere statistieken, die op cijfers van het ‘Bundes Ökologische Lebensmittelwirtschaft’ (BÖLW) zijn gebaseerd, tonen aan dat de omzet die behaald wordt met biologisch geteelde producten in Duitsland sinds de eeuwwisseling continu groeit. In 2018 heeft de bio-branche 10,9 miljard euro omgezet, bijna vijf miljard meer dan in 2010. In de afgelopen twintig jaar is de omzet, die met bio-levensmiddelen behaald wordt, dus meer dan vervijfvoudigd.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *