Vooruit met de geitenzuivel

Geitenzuivel blijft mateloos populair. Terwijl het aantal koeien en schapen in Nederland afneemt, groeide de vaderlandse geitenkudde tussen 2013 en 2018 met maar liefst 45 procent. Wat is dat toch met die geitengekte?

geitenzuivel

Shakira aait geitjes

De hoge aaibaarheidsfactor van de geit draagt ongetwijfeld een steentje bij aan de populariteit van geitenzuivel. Toen superster Shakira onlangs optrad in Nederland, dook ze met haar kinderen op bij de geitenboerderij in het Amsterdamse bos. Want wat is er nou schattiger, makkelijker en leuker dan geitjes aaien, voeren én melken? Bij een koe gaat dat toch een tikkie lastiger.

Groeiende geitenzuivel

Naast de knuffelbaarheid van de geit is er natuurlijk meer. Het dier zorgt namelijk voor allerlei – relatief nieuwe – heerlijkheden in de Nederlandse koelkasten. Geitenzuivel groeit als kool. We eten en drinken tegenwoordig maar wat graag geitenmelk, geitenkaas, geitenyoghurt en geitenijs. En de meeste van die producten hebben een verantwoord imago. Veel mensen hebben bij geitenmelk een gezondere associatie dan bij koemelk.

Niet onze smaak

Nog niet eens zo gek lang geleden haalde Nederland zijn neus op voor, met name, geitenkaas. We kenden het product weliswaar van vakanties in Frankrijk, maar die smaak was niet helemaal ons kopje thee. Te pittig. Sinds fabrikanten een smeuïge en romige variant maakten, zijn we bijgedraaid.

Grote geitenpopulatie

Daarin zijn we niet enige. Ook de rest van de wereld heeft – voor zover dat nog niet was gebeurd – de geit ontdekt. Volgens een recent rapport van ABN Amro groeit de wereldmarkt voor geitenzuivel met zo’n 2 procent per jaar. Uiteraard zorgt dat ervoor dat de vraag naar de dieren toeneemt. Afgelopen jaar kwamen er alleen al in Nederland ruim 64.000 geiten (12 procent) bij. De geitenpopulatie groeide naar ruim 597.000, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vier keer meer geitenmelk

Omdat ons land bekwaam is in het herkennen en verzilveren van kansen, voerde de sector het groeitempo op. Werd in 2000 nog 75 miljoen kilo Nederlandse geitenmelk geproduceerd (internationaal gezien als de beste), in 2016 was dit verviervoudigd. Dit alles onder het mom: vooruit met de geit.

Geitenkazen geliefd

Supermarktketens spelen goed in op de toegenomen vraag naar geitenzuivel. Albert Heijn voegde vorig jaar zo’n twintig geitenkaasproducten toe aan het assortiment. De omzet van deze kazen steeg met 20 tot 25 procent. Ook Plus ziet vergelijkbare of nog hogere omzetstijgingen voor geitenkaas. Daarnaast kopt Nederland internationale geitenkaaskansen in. In Azië is bijvoorbeeld veel vraag naar melkpoeder van bij voorkeur Nederlandse geitenmelk.

Bokkig bijproduct

Is dan echt alles goed op het gebied van de geit? Nee. Een groot nadeel is dat de bokjes waardeloos zijn voor boeren. Mannetjes geven immers geen melk en hun vlees levert niets op omdat er geen markt voor is. De bokjes worden niet gefokt voor het vlees, maar zijn een soort bijproduct bij de melkproductie. Experts denken echter dat dit snel kan veranderen, omdat duurzaam en lokaal eten het nieuwe normaal lijkt te worden. Er lopen dan ook verschillende initiatieven om geitenvlees op de kaart te zetten.

Ongezonde groei?

Een ander nadeel is de groeisnelheid van de geitenhouderij. Brabant en Gelderland zagen zich hierdoor al gedwongen om een stokje te steken voor verdere uitbreiding. In deze provincies mogen zich geen nieuwe geitenhouders vestigen en bestaande mogen niet uitbreiden. Omwonenden van geitenhouderijen zouden naar verluidt meer risico lopen op longontsteking.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *