Is volle melk gezond of niet? Alle antwoorden

Is volle melk gezond of ongezond? Een goed antwoord op die vraag is niet zo makkelijk te vinden. Net als magere- en halfvolle melk heeft ook volle melk voor- en nadelen. We zetten ze voor je op een rij.

volle melk gezond

Wat is volle melk?

Volle melk is melk met een vetpercentage van 3 tot 4 procent. Die hoeveelheid vet is vrijwel het enige wat volle melk anders maakt dan halfvolle- en magere melk. Halfvolle melk bevat ongeveer 1,5 procent vet en magere melk bevat minder dan 0,5 procent vet. Alle drie zijn ze afkomstig van koeien en ze zitten allemaal boordevol voedingstoffen, zoals hoogwaardige eiwitten en vitamines en mineralen.

Zit er meer vitamine A in?

Het enige wat volle melk dus anders maakt is de hoeveelheid vet… én het feit dat er ook een klein beetje vitamine A in volle melk zit. Die hoeveelheid is echter zo klein dat het wettelijk niet eens op de verpakking mag staan. Voor die extra vitamines hoef je dus geen volle melk te nemen.

Geen vitamine D

Op sommige sites kun je lezen dat volle melk gezond is vanwege vitamine D. Uit onderzoek blijkt dat mensen die volle melk drinken minder vaak een tekort van die vitamine hebben. Er zit echter geen vitamine D in volle melk. Hoe dat dan kan? Je kunt alleen vitamine D opnemen uit je voeding als het is opgelost in vet. Als je dus vitamine D uit andere voedingstoffen binnenkrijgt, kan het vet in de melk ervoor zorgen dat je lichaam het ook gaat gebruiken.

Is volle melk gezond?

Net als magere melk en halfvolle melk past volle melk prima in een gezond voedingspatroon. Dat betekent dus dat je kiest voor voldoende groenten en fruit op een dag, volkoren producten, niet te veel vlees, wat vis en een handvol noten. En dat je vooral water, koffie of thee drinkt. Twee of drie porties zuivel zonder toegevoegde suiker passen daar ook prima bij. En vanwege dat extra vet in volle melk lijkt dit iets gunstiger voor de opname van vitamine D.

Schijf van vijf

Melk en zuivel staan niet voor niets in de schijf van vijf van het voedingscentrum. Alleen volle melk niet. Waarom niet? Dat komt omdat je volgens het voedingscentrum niet meer dan ‘tien procentpunten’ van de je dagelijkse energie uit verzadigde vetten zou moeten nemen. Als je eet volgens de schijf en volle melk zou drinken, kun je daar boven komen.

Verzadigd vet

Er is veel discussie over de verzadigde vetten in melk. De vraag of volle melk gezond is, hing daar altijd mee samen. Lang werd gedacht dat het beter is om alle verzadigde vetten zoveel mogelijk te mijden. Het zou immers tot hart- en vaatziekten kunnen leiden. Maar uit onderzoek blijkt dat mensen die verzadigde vetten uit melk en andere zuivel tot zich nemen helemaal niet meer last hebben van die aandoeningen. Met andere woorden: verzadigd vet uit melk en andere zuivel lijken neutraal te zijn voor je gezondheid. Om het lekker ingewikkeld te maken: de Gezondheidsraad (die de adviezen uitbrengt aan het Voedingscentrum) vindt het gebruik van volle melkproducten om die reden een prima keuze.

Afvallen met volle melk?

Nog iets opmerkelijks: volle melk lijkt je te kunnen helpen bij afvallen, net zoals yoghurt. Kinderen én volwassenen die volle melk gebruiken zijn gemiddeld slanker dan mensen die halfvolle- en magere melk gebruiken. Dat blijkt uit meerdere wetenschappelijke studies. Waarschijnlijk komt dat doordat volle melk verzadigend werkt. Het bevat weliswaar meer calorieën, maar doordat je na het drinken van volle melk ook een vol gevoel hebt, eet je minder andere dingen. Dat is in elk geval de theorie. Of het ook echt zo werkt, daar zijn voedingswetenschappers nog niet over uit. Er zijn trouwens ook onderzoeken waaruit er helemaal geen verband wordt gelegd tussen volle melk en een lager BMI

Volle melk of halfvolle melk?

Wat moet je nu kiezen: volle melk of halfvolle melk? Voor je gezondheid lijkt het niet veel uit te maken. Volle melk lijkt een paar kleine voordelen te hebben, maar de verschillen zijn maar klein. Waar we het nog helemaal niet over hebben gehad is jouw persoonlijke smaak. Volle melk smaakt ook echt ‘voller’. Vind je dat lekker? Kies dan voor volle melk in je gezonde voedingspatroon. Hou je daar juist niet van? Dan is halfvolle- of magere melk een beter keuze.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *