Gezond eten volgens de Vlaamse voedingsdriehoek

Wil je weten of je gezond bezig bent met je voeding? In Nederland kijk je dan naar de Schijf van Vijf. In Vlaanderen raadpleeg je de voedingsdriehoek. Wat zijn de verschillen en hoe zit het met melk en andere zuivel?

Vlaamse voedingsdriehoek

Eind september 2017 introduceerde het Vlaams Instituut Gezond Leven het vernieuwde voorlichtingsmodel voor gezonde voeding. De nieuwe voedingsdriehoek staat op z’n kop, maar lijkt in veel opzichten op de Nederlandse Schijf van Vijf. Wat moet je dus vooral doen vaker kiezen voor groenten en fruit en minder vaak voor rood vlees.

‘Holistische kijk’

De nieuwe Vlaamse voedingsdriehoek moet elke Vlaming motiveren om evenwichtiger te eten. Net als in Nederland is daarvoor een duidelijk beeldmerk ontworpen. En net als in Nederland is er een ‘holistische’ kijk op voeding en gezondheid. Dat betekent dat niet alleen wordt gekeken naar voedingswaarde. Ook milieuaspecten worden meegenomen en het besef dat niet iedereen dezelfde voedingsgewoonten heeft.

Vlaamse voedingsdriehoek

Donkergroen: groenten en fruit, volkoren producten en noten

De driehoek bestaat uit drie lagen. De belangrijkste is de bovenste donkergroene laag, waaruit het grootste deel van de voeding uit zou moeten bestaan, omdat die goed zijn voor je gezondheid. De laag bestaat uit groenten en fruit, volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, tofu en noten en andere voeding die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren.

Lichtgroen: vis, yoghurt, melk en eieren

De middelste lichtgroene laag is die van de dierlijke producten met een gunstig, neutraal of nog niet eenduidig bewezen effect op de gezondheid. Dit is de laag waar de zuivel in is terug te vinden, samen met andere weinig of niet bewerkte voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, zoals vis, eieren en gevogelte.

Oranje: rood vlees en verzadigde vetzuren

Voor de onderste oranje laag geldt het advies om daaruit minder te eten. In deze laag bevinden zich rood vlees, boter, kokos- en palmolie en andere plantaardige vetstoffen die rijk zijn aan verzadigde vetzuren.

Rood: ultrabewerkte producten

Buiten de driehoek staan in een rode cirkel de producten die de Vlaming volgens de overheid zo min mogelijk zou moeten eten. Dit zijn de ultrabewerkte producten van dierlijke of plantaardige oorsprong die een ongunstig effect hebben op de gezondheid als je er veel van eet en drinkt. Aan deze producten is vaak veel suiker, vet en of zout toegevoegd. Dit zijn bijvoorbeeld snoep, koek, gesuikerde dranken, alcohol, snacks en bewerkte vleeswaren.

Nieuw: bewegingsdriehoek

Als je gezond wilt leven, dan is genoeg beweging ook heel belangrijk. En ook daarvoor geven de Belgen advies met een bewegingsdriehoek.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *