Tomorrow’s Dairy: samenwerken aan duurzaamheid

De druk op de melkveehouderij is groot. Boeren krijgen te maken met strengere milieuregels, hoge kosten en de aanhoudende stikstofproblematiek. Dat zorgt voor onzekerheid over de toekomst. Hoe houd je je bedrijf draaiende én duurzaam? Verschillende partijen helpen boeren nu om hun bedrijf groener én toekomstbestendig te maken met het programma Tomorrow’s Dairy.

tomorrow's dairy

Waarom is dit nodig?

De marges in de melkveesector zijn al jaren laag. Tegelijk is verduurzamen geen luxe meer, maar noodzaak. Maar hoe doe je dat als je inkomen onder druk staat?

Daarom slaan drie grote spelers de handen ineen. Rabobank is al jaren de grootste financier van de landbouw. Nestlé en Vreugdenhil kopen dagelijks melk in bij honderden boeren. Ze hebben er dus alle belang bij dat die boeren ook over tien jaar nog kunnen leveren en dat op een duurzame manier.

Wat houdt Tomorrow’s Dairy in?

In het kort: een combinatie van hulp, beloning en samenwerking. Nestlé en Vreugdenhil steken samen meer dan 50 miljoen euro in het programma, dat vijf jaar duurt. Boeren die meedoen kunnen rekenen op:

  • Rentekorting bij Rabobank als ze aan duurzaamheidscriteria voldoen
  • Premies voor duurzame prestaties
  • Advies en begeleiding bij verduurzaming van hun bedrijfsvoering

De doelen zijn ambitieus. Zo willen de initiatiefnemers de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met de helft verlagen ten opzichte van 2018. Dat past in de bredere klimaatdoelstellingen waar Nederland zich aan heeft verbonden.

Wat moeten boeren dan precies doen?

Boeren die meedoen krijgen duidelijke richtlijnen En steun om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Denk aan:

Het idee is simpel: hoe duurzamer je werkt, hoe meer voordeel je krijgt. Zo wordt verduurzaming geen last, maar een kans.

Wat is er anders aan dit programma?

Er zijn wel vaker duurzaamheidsprojecten in de landbouw, maar deze samenwerking is bijzonder omdat het de hele keten raakt. Niet alleen de boer, maar ook de bank en de melkfabriek doen mee.

Rabobank verandert van “alleen financier” naar echte ketenpartner. En Nestlé en Vreugdenhil gebruiken hun inkoopkracht om verduurzaming mogelijk te maken. Het is een nieuwe manier van samenwerken die steeds vaker voorkomt.

Misverstanden en realiteit

Sommige mensen denken nog steeds dat verduurzaming vooral geld kost. En eerlijk is eerlijk: het vergt zeker investeringen. Maar als daar financiële voordelen en concrete ondersteuning tegenover staan – zoals in dit programma – wordt het een stuk haalbaarder.

En de consument?

Als consument merk je er misschien niet meteen iets van. De melk in het pak blijft dezelfde. Maar achter dat pak zit een boer die geholpen wordt om milieuvriendelijker te werken. En dat maakt wél verschil.

Door bewust te kiezen voor producten van bedrijven die actief inzetten op verduurzaming, steun je indirect ook de boeren die het anders willen doen – en daar steun bij krijgen.

Conclusie: alleen samen komen we verder

Tomorrow’s Dairy laat zien dat verduurzaming in de landbouw niet iets is wat boeren alleen hoeven (of kunnen) doen. Het vraagt om samenwerking: van boer tot bank, van fabriek tot consument.

Of dit initiatief echt grootschalig navolging krijgt, moeten de komende jaren uitwijzen. Maar één ding is duidelijk: het is een stap in de goede richting. Een richting waarin duurzaamheid en een gezond verdienmodel hand in hand gaan.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *