Sjipko: duurzame zeep van koemelk

Van melk kun je allerlei producten maken: boter, yoghurt, kaas, maar ook… zeep! De Friese Renske Atsma kwam op dit idee voor een studieproject. Haar zeep van koemelk is een duurzaam geproduceerd streekproduct. Geurig én zacht voor de huid.

zeep van koemelk

Van studieopdracht tot eigen zeepbedrijf

Hoe maak je traditionele melkveehouderijen toekomstbestendig? Met méér dan alleen melk om te drinken, bedacht Renske Atsma tijdens een studieopdracht. Ze studeert dier- en veehouderij in Leeuwarden. Al langer liep ze met het idee rond om zelf zeep te maken van koemelk. En dus greep ze deze schoolopdracht aan om hiermee te gaan experimenteren. Met succes: momenteel is ze druk bezig om haar eigen zeepbedrijf op te richten.

Lokaal geproduceerd in Friesland

Renske noemde haar bedrijf Sjipko. Een toepasselijke naam: het is Fries voor ‘zeep van de koe’. Alle ingrediënten voor de zeep zijn lokaal geproduceerd. Zo haalt ze de rauwe koemelk bij haar vriend, die melkveehouder is in het Friese dorp Ypecolsga. Voor het maken van de zeep gebruikt ze bevroren melk. Daar voegt ze natriumhydroxide – nodig voor de verzeping – en verschillende geuroliën aan toe. Het resultaat is een heerlijke, geurige zeep.

Zeep van melk is zacht voor de huid

Bij het maken van zeep luistert de samenstelling nauw. De zeep van Sjipko bestaat voor een derde uit melk. Juist die melk maakt de zeep heel zacht voor de huid. En de kruiden voor de geuroliën? Die komen uit Renske’s eigen tuin. Denk aan munt, citroenmelisse, dennennaalden en lavendel. Ook de kleurstof hoopt de jonge ondernemer in de toekomst zelf te gaan maken. Haar zeep is dus een duurzaam streekproduct, waar geen plastic verpakking aan te pas komt.

Extra inkomsten voor melkveehouders

Als onderdeel van haar studieproject hield Renske een enquête over verkoopprijzen van streekproducten. Daaruit blijkt dat mensen bereid zijn meer te betalen voor ambachtelijk gemaakte, lokale producten. Melkbedrijven kunnen hiervan profiteren en met de verkoop van zeep en andere streekproducten extra inkomsten genereren. Een verbreding dus, in plaats van enkel melkproductie voor consumptie. Zeep kan de sector ook ‘luxer’ maken, denkt Renske.

Melkproductie blijft op nummer één

Spreiding van de risico’s en inkomsten is volgens Renske en haar medestudenten belangrijk om melkveebedrijven toekomstbestendig te maken, al blijft de melk uiteraard op nummer één staan. Het zorgt daarnaast voor een bepaalde aantrekkingskracht om mensen te betrekken bij het boerenbestaan. Renske droomt ervan om ooit een eigen streekwinkel te beginnen. Naast zeep experimenteert ze met andere producten gemaakt van koemelk, zoals douchegel.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.