‘Moedermelk’ in supermarkt voor goed doel

moedermelk in supermarkt

Supermarktklanten in Nieuw-Zeeland keken onlangs raar op toen ze flessen ‘moedermelk’ aantroffen in het schap. Geen grap, maar een ludieke actie van een groot zuivelbedrijf om geld in te zamelen voor borstkankeronderzoek.

Even voor alle duidelijkheid: er zit geen echte moedermelk in de anderhalve liter flessen, maar biologische koemelk. Het tijdelijke etiket meldt dit vier keer. Van elke verkochte fles – verkrijgbaar tussen juni en september – gaat twintig cent naar een instantie die vóór 2018 een medicijn tegen borstkanker wil ontwikkelen.

Actie en aandacht

Met het moedermelklabel hopen het zuivelbedrijf en de liefdadigheidsinstelling geld op te halen en meer aandacht en bewustwording te creëren voor het onderwerp. Om klanten duidelijk te maken dat het een inzamelingsactie is, staat ook het logo van de stichting op het etiket.

Moedermelk verkopen

Desalniettemin ontstond er grote commotie over het initiatief. De Nieuw-Zeelandse Borstvoeding Autoriteit vindt dat de zuivelfabriek en het goede doel klanten misleiden en voelt zich geschoffeerd door de actie. Hoewel er letterlijk op het label staat ‘Breast Milk: the cow’s milk that funds the cure’ – zouden mensen kunnen denken dat supermarkten daadwerkelijk moedermelk verkopen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *