Kaas onmisbaar voor Nederlanders

Ken je dat gevoel, dat je terugkomt van vakantie en snákt naar een broodje kaas? Je bent niet de enige! Nederlanders zijn verknocht aan kaas, blijkt uit een recent gehouden enquête. Waar zouden we toch zijn zonder kaas?

kaas onmisbaar voor nederlanders

Tulpen, molens en kaas

Nederlanders denken bij het het woord ‘Nederland’ als eerste aan ‘thuis’. Als tweede geven mensen aan dat het zo’n ‘fijn land’ is. En het derde antwoord is ‘kaas’! Net als molens, water en tulpen is kaas onlosmakelijk met ons kikkerlandje verbonden, blijkt uit de enquête Kaas & Cultuur van GfK. Niet zo gek dus dat Hollandse kaas onmisbaar is voor ons en volop wordt gepromoot in binnen– en buitenland.

Kaas onmisbaar

Bij de vraag waar mensen aan denken bij Nederlands eten scoorde kaas ook al hoog. Stamppot kwam als eerste op bij 45 procent van de deelnemers. Daarna kwamen de aardappelen met 24 procent, dan de boerenkool met 21 procent en vervolgens kaas met 16 procent. Nederlanders zijn dus gehecht aan hun kaas, zo blijkt maar weer. Producten die ook in het rijtje van typisch Nederlands eten thuishoren zijn drop, erwtensoep en stroopwafels.

Echte kaaskoppen 

Kaas is naast melk misschien wel het meest geliefd van alle zuivelproducten: maar liefst 97 procent van alle Nederlanders eet weleens kaas, blijkt uit het onderzoek. En van die ‘kaaskoppen’ eet 98 procent het weleens als broodbeleg. Wie kaas op brood doet, zo toonde de enquête verder aan, doet dat in 40 procent van de gevallen zelfs dagelijks. Oftewel: niets zo kenmerkend voor onze lunch als een lekker broodje kaas!

Verknocht aan kaas

Je kunt dus wel stellen dat Nederlanders verknocht zijn aan hun kaas. Het is een product dat helemaal is ingebed in onze cultuur. De zuivelbranche, die opdracht gaf voor de enquête van marktonderzoeksbureau GfK, is blij met de uitkomsten. Als kaasland zijn deze resultaten best iets om trots op te zijn. De 1.042 deelnemers wisten overigens niet dat de enquête over kaas ging en gaven telkens spontane antwoorden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *