Kaas graveren: duurzaam huzarenstukje

Het graveren van voedsel is helemaal hot, van groente en fruit tot chocola. Ook kaas graveren kán, zo ontdekte een kaasmakerij uit Heerenveen. Een duurzame trend, want een laserbrandmerk scheelt bergen plastic.

kaas graveren

Kaas graveren? Natuurlijk!

Steeds meer producten worden tegenwoordig met een laser gemarkeerd. We noemen dit ook wel ‘natural branding’. Het direct labelen van fruit en groente wordt steeds belangrijker, bijvoorbeeld om biologische producten in de supermarkt te kunnen onderscheiden van andere groenten. Normaal gesproken gebeurt dit met een plastic verpakking. Een laserbrandmerk is een duurzaam alternatief voor deze milieuonvriendelijke plastic verpakkingen en stickers. Maar kaas graveren?

Belegen kunstwerk

Ja! Wat met groente en fruit kan, moet ook met kaas kunnen, dacht kaasmakerij Henri Willig uit Heerenveen. Tijdens de Biofach in Duitsland, de grootste beurs van Europa op het gebied van biologische voeding, presenteerde de Nederlandse kaasmakerij een gegraveerde kaas onder het merk Hooidammer. Deze biologische kaas is voorzien van een coating waarin het Friese landschap is gelaserd. Het gaat om een belegen kaas met een zoete ondertoon. Hogere kaaskunst? Wel een beetje ja.

Trots op het resultaat

De ontwikkeling van de bijzondere kaas had overigens wel wat voeten in de aarde. De Friese kaasmaker is er naar eigen zeggen wel een tijdje mee bezig geweest om deze innovatieve graveertechniek te laten slagen en is dan ook trots op het resultaat. Het graveren geeft de kaas niet alleen een exclusief uiterlijk, het bespaart ook op verpakkingen. Er is immers geen etiket nodig, wat gunstig is voor het milieu.

Laseren in het buitenste laagje

Hoe de techniek precies werkt? Met een hoge-resolutie laser wordt het pigment uit het buitenste laagje van de kaaskorst – of in het geval van groente en fruit uit de schil – verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen invloed heeft op de smaak, geur of houdbaarheid van het product. Naast het merklogo of een decoratieve afbeelding kun je met ‘natural branding’ ook andere informatie op het product aanbrengen zoals de herkomst, oogst- of productiedatum.


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *