Wist je dat vroeger naast de ingrediëntenlijst ook kindergezichten op pakken melk stonden? Zo bracht Amerika jarenlang vermissingen onder de aandacht en konden kids worden gered. Zes feiten op een rij.
De voorloper van Amber Alert, het melkpak
1. Etan was de eerste
Melk staat in vrijwel elk gezin een paar keer in de week op de eettafel. Dus in de jaren voor Amber Alerts en het internet, was het logisch om melkpakken te gebruiken als massamedium. Etan Patz was, in 1984, het eerste vermiste kind dat op melkpakken verscheen, opgevolgd door tientallen anderen. De 6-jarige jongen verdween in 1979 toen hij voor het eerst alleen naar de schoolbus liep. De moordenaar is in 2012, 33 jaar na de verdwijning van Etan, gepakt.
2. Daarna werden het snel meer
In eerste instantie werkten alleen lokale melkboeren mee aan dit initiatief. Toen het veel aandacht kreeg in de media en sympathie opwekte bij de consument, bedrukten ook landelijke zuivelfabrieken hun pakken melk met verdwenen kinderen. In de late jaren tachtig stopten ze daarmee. Prominente kinderartsen vreesden namelijk dat de melkpakken angst zaaiden bij andere kinderen en vonden dat onverantwoordelijk.
3. Ook plaatjes op de pizzadoos
Melkpakken waren niet de enige verpakkingen waarop de consument vermiste kinderen tegenkwam. Ook pizzadozen, boodschappentassen en junkmailenveloppen werden bedrukt met kinderhoofdjes.
4. Het was best effectief
Harde cijfers over het aantal vermissingen dat is opgelost door de melkpakken zijn er niet. Maar dit initiatief had wel degelijk iets in de melk te brokkelen: het zorgde bij veel Amerikanen voor bewustzijn over vermissingszaken. Een aantal tips kwam daadwerkelijk binnen naar aanleiding van de foto’s op melkpakken.
5. Nu opnieuw in Canada
Omdat vermissingen helaas nog steeds alledaagse kost zijn, blies de Canadese Missing Children Society de melkpakactie recentelijk nieuw leven in. Het project heet Milk Carton 2.0 en maakt naast de foto’s op de pakken, ook gebruik van QR-codes en social media.
6. Amber Alert werkt veel beter
Het is een sympathiek idee, maar in Nederland hebben we het nooit gedaan. Wel hebben we hier het Amber Alert overgenomen. Een initiatief dat ook in Amerika zijn oorsprong heeft. De naam komt van Amber Hagerman, een 9-jarig meisje dat in 1996 werd ontvoerd en vermoord. Sindsdien zijn er in steeds meer landen landelijke en soms internationale waarschuwingsberichten als wordt gevreesd voor de veiligheid van een kind. Aanmelden is een aanrader! Kijk gauw op www.amberalert.nl hoe je dat doet!