De melkboer met een missie maakt een comeback

Tot in de jaren zestig kwam de melkboer langs de deur om melk en andere producten te verkopen. Door de komst van supermarkten is dit beroep verdwenen. Toch maakt de melkboer op sommige plekken een comeback. In een modern jasje én met een missie.

melkboer comeback

De melkboer: eigenlijk best duurzaam

Als je erover nadenkt waren we eigenlijk best goed bezig in de tijd dat de melkboer nog door ons land reed. In glazen flessen kregen mensen melk en yoghurt aan huis geleverd. En de week daarop konden de lege flessen zo weer mee. Even schoonmaken en klaar voor hergebruik. Daarmee was dit oude principe dus plasticvrij en heel duurzaam. Geen wonder dat het steeds vaker nieuw leven krijgt ingeblazen.

Daarom MOMA: genoeg melk voor alle Amsterdammers

In Amsterdam bijvoorbeeld. In een straal van twaalf kilometer rond de stad produceren 206 boeren bijna 1.500.000 liter melk per week. Genoeg om heel Amsterdam van zuivel te voorzien. Toch vindt maar een half procent van deze melkproductie direct zijn weg naar de stad. Opmerkelijk, vindt ondernemer en melkboer Marten Verdenius. Met zijn bedrijf Moma (dat staat voor More than Milk Amsterdam) wil hij daar verandering in brengen.

Moderne melkboer met een missie

Meerdere dagen per week rijden de melkboeren van Moma rond in Amsterdam om op verschillende plekken lokale zuivelproducten te verkopen. Eerst nog met een oldtimer Renault 4, inmiddels met een elektrische Spijkstaal-wagen. Klanten staan in de rij voor biologische melk, hangop, karnemelk, boter, kaas of eieren (neem je eigen eierdoos mee!). Via zuivel hoopt de ondernemer Amsterdammers meer te betrekken bij het boerenleven.

Melktap Nijeveen: zuivel aan huis bezorgd

Ook in andere plaatsen rijdt weer ‘als vanouds’ een melkboer rond. Zo bezorgt Baukje Brouwer van Melktap Nijeveen sinds 2020 zuivel en andere producten aan huis, zoals melk en boter van eigen boerderij. Het idee ontstond in de coronatijd om mensen te helpen die niet van huis weg konden of durfden. Elke donderdagavond rijdt Baukje een vaste route in een straal van tien kilometer rond Nijeveen. Zo’n twaalf klanten maken gebruik van de dienst.

Van boer tot bord: het verhaal achter het product

Verse producten aan huis bezorgd, veel mensen vinden het ideaal. ‘Door ons verhaal te vertellen en onze producten te verkopen, willen wij de boerderij en alles wat daar gebeurt dichter bij de maatschappij brengen’, vertelt Baukje. ‘Daarom is er elke zaterdag een open dag op onze boerderij. Zo kunnen mensen zien en ervaren waar hun melk vandaan komt en de koeien in de wei of stal begroeten. Van boer tot bord: daar maken wij ons sterk voor.’


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *