Boerenkaas op de deurmat dankzij de korte keten

Kaas door de brievenbus. Het klinkt bijzonder, maar bestaat echt. De bezorgmethode is namelijk de laatste schakel van een korte keten: van producent naar consument in zo min mogelijk stappen. Beter voor de boer, én makkelijker voor de consument. De firma kaas laat op deze manier zoveel mensen genieten van echte boerenkaas. En dat gaat goed. “Onze kazen vallen nu al bij duizenden mensen op de deurmat.”

de firma kaas

De korte keten

Het idee van de firma kaas is simpel: de boerenkaas met zo min mogelijk tussenstappen van boer naar consument krijgen. Zo gaat er minder geld naar ‘tussenketens’ als de supermarkt of extra logistiek, en blijft er meer geld over voor bijvoorbeeld de boer. Een echt korte keten-initiatief dus. Wouter Swolfs van de firma kaas vertelt: “Onze productieketen is heel overzichtelijk. We kopen kazen bij de boer, laten ze bij onze partner in Woerden snijden en vacumeren, en verzenden de kazen vervolgens via de post naar onze klanten.”

Boerenkaas voor iedereen toegankelijk

Swolfs, die door zijn collega’s Kaasbaas genoemd wordt, legt uit waar het initiatief vandaan komt. “Veel mensen hebben het te druk om hun boodschappen op de markt te doen. Een trip naar de kaasboer zit er dan al helemáál niet in. Dat vonden wij zonde. Het verschil in smaak met kaas uit de supermarkt is namelijk groot. Daarom stelden we onszelf de vraag hoe we boerenkaas op een betere manier bij de mensen thuis kunnen krijgen.”

Kaas door de brievenbus

Het antwoord: door de brievenbus. Inmiddels ook een beproefd recept voor chocolade, appeltaarten en brownies, maar drie jaar geleden nog een nieuw idee. En al helemaal voor een product dat gevoelig is voor warmte. Swolfs: “Veel mensen vonden het niet realistisch om kaas door de brievenbus te bezorgen. Maar doordat we de kazen plat snijden, passen ze perfect. En omdat we vacuüm verpakken, kan de kaas maximaal drie dagen lang op 25 graden zonder kwaliteitsverlies buiten de koeling zijn. Zo ver laten we het trouwens nooit komen. Als de buitentemperatuur meer dan 24 graden is, kijken we of we de bezorging op kunnen schuiven.”

Niet elke boer komt in aanmerking

Door deze vorm van bezorgen let de firma kaas bij het kiezen van de kazen op andere zaken dan bijvoorbeeld een supermarkt. “We hebben op dit moment negen kaasboeren van wie we boerenkaas afnemen. Voordat zo’n samenwerking begint, lopen we een soort checklist na. Kan de boer ambachtelijke kaas maken? En wordt de kaas op dezelfde locatie gemaakt als waar de koeien staan?”

Kazen van het juiste formaat

“Daarnaast zijn er wat meer technische eisen. We willen bijvoorbeeld dat de boeren 12-kilokazen kunnen leveren. Dat is belangrijk, omdat we de kazen anders niet op het juiste formaat kunnen snijden. En de gesneden kaas moet natuurlijk wel door de brievenbus passen. Ook vinden we het belangrijk dat we foto’s mogen maken van de boeren en hun bedrijf. We willen de mensen laten zien waar hun kaas vandaan komt, en de binding tussen klant en boer is onmisbaar voor een korte keten.”

Smaak is relatief

Maar is de smaak van de kaas niet veel belangrijker dan het formaat of de beeldrechten? Swolfs: “Natuurlijk. Maar smaak is een relatief begrip. Ik zeilde als kind altijd op de Kaag, bij Hoogmade. En toeval of niet, ik vind de kaas die daarvandaan komt het lekkerst. Maar een ander zal die grassmaak liever overslaan en voor kazen uit veengrondgebied kiezen. Of kaas van boeren met kruidengewas door het gras. Daarom vinden wij het vooral belangrijk dat we genoeg variatie te bieden hebben. Zo kan iedereen zelf ontdekken hoe veelzijdig boerenkaas kan zijn.”

Breng het bewustzijn terug

Dus, is de korte keten een blijvertje? Als het aan Wouter ligt wel. “We zijn begonnen voordat de coronacrisis het hele koop lokaal-verhaal op z’n kop zette. Dus dat sentiment was er al. We hopen dat mensen nu nog meer beseffen waar kaas vandaan komt. Dus neem je kinderen mee en laat ze de koeien en het kaasmaakproces zien. Ik was met mijn zoon in de bergen, en hij zei: “Kijk papa, ze zijn aan het wielen!” Het is prachtig om te zien dat dat hij steeds beter weet hoe zuivelproducten worden gemaakt. Ik hoop dat we dat bewustzijn bij zoveel mogelijk mensen terug kunnen brengen.”


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.