Belgen beslissen welke melk in de schappen komt

Hoe duurzaam moet de melk zijn in het koelschap van de supermarkt? Een nieuw online-platform van supermarkt Carrefour biedt Belgische consumenten de mogelijkheid om daar zelf over te beslissen. Aan de hand van die eisen wordt de prijs bepaald.

Wie is de baas?

Het initiatief voor het online platform is afkomstig van de Franse coöperatieve vereniging ‘Wie is de baas?’ Via een vragenlijst kunnen consumenten zelf kiezen aan welke criteria een product moet voldoen.

Online enquête

Consumenten kunnen bijvoorbeeld kiezen hoeveel inkomsten de melkveehouders zouden moeten krijgen, of de koeien in de wei lopen en of de koeien extra alfalfa en klaver krijgen gevoerd voor een hoger Omega 3-gehalte van de melk. Op die manier bepalen ze zelf de uiteindelijke verkoopprijs van het product.

Nieuwe werkwijze

De stemming leidt uiteindelijk tot een nieuwe werkwijze voor de aangesloten boeren van de coöperatie, die vanaf januari 2018 de melk gaan aanleveren aan de 800 winkels van de keten in België.

Prijs is gevolg van keuzes consumenten

De startprijs van een pak halfvolle melk varieert in de meting tussen 0,64 euro per liter en loopt op tot 1,06 euro naarmate de criteria strenger worden.

Initiatief uit Frankrijk

In Frankrijk werd het concept al in 2016 geïntroduceerd en worden al 19 verschillende producten verkocht waarbij de productie-eisen naar aanleiding van een online enquete werden bepaalt, zoals boter, salade, witte kaas, gehakt en appelsap.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *